Consumul de GPL, teorie si realitate

Putina teorie despre consumul de combustibil.

Teoretic consumul de GPL /nr.de km este cu 19-34% mai mare decat consumul de benzina in aceleasi conditii.

In realitate avand in vedere amestecul mai bun si omogenitatea arderii pe GPL majorarea consumului va fi ceva mai mic decat cea de mai sus.

Aceasta majorare de consum este legata de puterea calorica a GPL comparativ cu cea a benzinei.

Putere calorica/litru (MJ/l)

100% Propan                23.61

100% Butan                  26.45

50/50% Propan/Butan  25.03

Benzina                        31.60

Facand un simplu raport intre puterea calorica a benzinei si a unui amestec Propan/Butan vedem ca poate varia de la 1.19 la 1.34.

Acest amestec Propan/Butan (adica GPL) variaza functie de anotimp. Facand o medie, raportul de consum ar rezulta 1.26, sau mai pe “romaneste” un consum mai mare cu aproximativ 25%

In realitate majorarea consumului poate varia intre 20-30% functie de compozitia, calitatea GPL, montajul si mai ales reglajul instalatiei GPL.

Asta ar fi un punct de plecare in calcularea amortizarii instalatiei si economiei facute mergand pe GPL.


 

Si cateva cuvinte despre pierderea puterii la mersul pe GPL.

Amestecul ideal aer/benzina este de 14.5:1

Amestecul idela aer/GPL este de 15.5:1

La aceeasi cantitate de aer calculata in camera de ardere se adauga ceva mai putin GPL . Functie de factorul de umplere al camerei de ardere rezulta o pierdere de putere intre 2-6%