Intrebari si raspunsuri

Incercam sa raspundem corect la intrebarile dumneavoastra. Daca nu regasiti intrebarea aici nu ezitati sa ne contactati, la numarul de pe pagina de Contact / program prelungit. Va vom raspunde la orice intrebare.

In primul rand :

I: Cu cat va creste consumul la conversia pe GPL?

R: Raspunsurile potentiale gasite variaza de la “calculatoarele de costuri” de pe site-urile de profil de unde reiese un 15% in plus pana la nemultumiti / nestiutori ce umfla cosumul cu 40-50% in plus.

Raspunsul il puteti gasi aici : Consumul de GPL, teorie si realitate

I: Instalatiile GPL dauneaza motorului ?

R: Nu. O instalatie montata si reglata CORECT nu afecteaza buna functionare a motorului. Motorizarile noi cu senzor de amestec cunoscut ca “sonda lambda” nu permit un amestec de ardere incorect.

I: Este afectata performanta masinii?

R: Puterea MAXIMA a masinii va fi afectata teoretic aproximativ 5% din cauza specificatiilor GPL. Real, avand in vedere calitatea GPL, reglajul real al masinii, estimam o pierdere de putere de 7-8%.

Dar in realitate foarte putini conducatori auto folosesc puterea maxima a masinii. Chiar si asa potentialul maxim in situatii limita nu este afectat deoarece instalatia este setata sa treaca temporar pe benzina in situatii extreme fara ca utilizatorul sa simta aceasta trecere.

I: Dezavantaje conversie GPL

R: In primul rand ar fi pierderea spatiului util din portbagaj, mai mare la optiunea cu butelie cilindrica, mai mica la utilizarea unui rezervor toroidal in locul rotii de rezerva si utilizarea unui kit de reparatii si/sau a unei roti de rezerva ingusta.

Alt dezavantaj ar fi greutatea aditionala a autoturismului adaugata de rezervorul GPL.

I: Pot merge si pe benzina si pe GPL?

R: DA. Puteti comuta oricand pe oricare din ele, acest lucru asigurandu-va o autonomie dubla daca aveti plinul facut si pe benzina si pe GPL. Asa numita “pana prostului” dispare ca notiune, avand posibilitatea sa comutati pe celalalt combustibil.

I: Masina poate porni direct pe GPL ?

R: DA. Sant 2 cazuri distincte.

Pornire de urgenta : In cazul in care ati ramas fara benzina, sau circuitul de alimentare cu benzina este defect se poate porni direct pe GPL.

“Hot start/pornire la cald” : Instalatiile noi au optiunea sa porneasca direct pe GPL daca motorul este deja cald.

I: Daca masina “merge” pe GPL pot sa am putina benzina in rezervor?

R: Nu e recomandat sa mergeti cu doar 3-5l de benzina sau pe “rosu” . Recomandarea producatorilor auto este sa aveti macar 10-15l in rezervor. Pompa de combustibil se raceste prin imersie in benzina, si cu benzina care circula prin ea. Alt motiv ar fi amorsarea pompei. Cu putina benzina in rezervor pompa se va dezamorsa, iar repetarea ciclica dezamorsare/amorsare pompa va fi solicitata la maxim.

I: Pot merge NUMAI pe GPL ?

R: Este recomandat ca la un numar de km sa mergeti pe benzina. Acesta variaza functie de viteza medie, trafic, opriri dese specific traficului urban. Ca o recomandare generala, la 5000km pe GPL, 50km pe benzina intr-un regim de turatii constant si mai ridicat (~3000rpm) pt a curata depunerile de calamina de pe injectoarele de benzina.

I: Butelia de gpl creste riscul de explozie in cazul unui accident ?

R: NU este posibil. Rezervoarele de gpl sunt facute din otel special gros de 3-4 mm si rezista la o presiune de cateva zeci de ori mai mare decat presiunea pe care o aveti in mod normal in rezervor atunci cand alimentati intr-o statie GPL. Ca masura de protectie acestea se pot umple doar la 80% din capacitatea lor pentru ca gpl-ul sa se poata dilata. Multivalva atasata rezervorului este prevazuta cu o supapa speciala in caz de accident/incendiu, care elimina gazul treptat, fara ca rezervorul sa explodeze. In realitate un rezervor de gpl este mai sigur decat unul de benzina. Chiar si in cazul unui impact direct in care masina este distrusa complet acesta nu elimina schije si refuleaza gazul in mod controlat prin intermediul unei supape de presiune eliminand posibilitatea unei explozii.

I: Ce trebuie sa fac dupa montarea instalatiei GPL?

R: Cu documentele furnizate de noi, faceti o programare la RAR, pentru a inscrie in Cartea de identitate Autovehicul modificarea adusa autoturismului. “Omologarea instalatiei”. Impropriu deoarece instalatiile sant deja omologate RAR Romania. Orice modificare adusa masinii trebuie certificata RAR, la fel ca si schimbare culorii, carlig tractare, etc.

RAR-ul verifica daca s-au respectat normele de montaj, si constata daca aceastea sant conform procedurilor specificate de producator.

Mai jos aveti link spre site-ul RAROM pt programare judetul Iasi.

https://pro.rarom.ro/protara/programari.asp?judet=IS

I: Care sant avantajele instalatiilor GPL?

R: In primul rand pret/km adica economie. Mai sus s-a mai spus, autonomia marita. Ar mai fi de adaugat si arderea mai curata comparativ cu benzina.

I: Cheltuieli aditionale?

R: Nu mai schimbi des filtrul de benzina dar trebuie schimbate filtrele  GPL. Instalatia are un filtru pt starea lichida si unul pt faza gazoasa. Primul se schimba la 15.000km iar celalalt la 30.000km.

Ca un cost aditional ar fi si schimbarea mai deasa a bujiilor, asta variind functie de calitatea bujiilor utilizate.